OP WEG NAAR SCHOOL - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu OP WEG NAAR SCHOOL - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu

OP WEG NAAR SCHOOL

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg corrie

31 Oktober 2014 | Ghana, Kledjo

Het is kwart voor zeven in de morgen. We gaan op pad om de kleintjes naar school te brengen. Die staan al ongeduldig te wachtenbij de trap. “Hennie! Collie!”
Ze zien er parmantig uit in hun geelblauwe schooluniform. De ‘brugklassers’ dragen blauw wit met witte sokken. Dat zijn de grote jongens en meiden. Sebastian, de vrolijke stoere voetballer, ontbreekt. Hij is de eerste die maandag vertrokken is naar een vervolgschool. Voortaan zal hij alleen de vakanties doorbrengen op HOH. Over een paar jaar volgen er meer. House of Hopers vliegen uit.
Zover zijn de kleintjes nog lang niet. We gaan op stap, een grote rugzak op waarin een warmhoudbox met de lunch, een schrift en wie weet wat nog meer.
Het wordt vechten wie mij een hand mag geven. Helaas , ik heb er maar twee en zoals gewoonlijk winnen de brutaalsten: Franciska en Jonathan. Volgende keer een paar anderen hoor.
De eerste keer brachten we ze elke dag naar school. We moesten vaak rennen om op tijd te zijn. Gifty loopt naast me. “ Weet je nog Gifty dat we toen een liedje zongen?” Ze begint meteen ten zingen “ Ho-ho-ho-hosanna, Ha-a-a-leluja” steeds sneller, zodat we steeds harder liepen. Dat moest ook wel, want laatkomers wacht het rietje.
De kinderen zijn ook een poos je met de schoolbus gehaald en gebracht. Maar daar is de afstand te kort voor, hoewel het voor de kleintjes wel een hele tippel is.
We zijn op tijd, maar Hennie heeft de allerkleinsten aan de hand en dat schiet niet op..
Ik breng de kinderen naar de kleuterafdeling (of beter gezegd: ze brengen mij er heen) en maak kennis met de juf. Het gebouw heeft ramen zonder glas en is heel sober ingericht. Dat is hier normaal.
Dan ga ik op zoek naar Hennie en ik zie haar in de verte aankomen. Ik wacht bij de school van de groter kinderen. Een aantal gebouwen met groene grasvelden en wandelpaden. De oudsten hebben hun eigen gebouw. De kinderen staan in lange rijen opgesteld: een blauw gele groep en een blauw witte groep. De trommels roffelen en er wordt gezongen. Van alle kanten komen nog kinderen in uniform aanlopen. Bij een bepaald lied blijven de laatkomers staan. Het volkslied? En daarna voegen ze zich bij hun groep. Waarna alle kinderen keurig hun gebouw in marcheren. De drums zwijgen, buiten zie ik nog een enkele laatkomer, de schooldag is begonnen.

  • 31 Oktober 2014 - 09:55

    Carola:

    Collie? Die houden we erin! ;)

  • 31 Oktober 2014 - 11:15

    Christiana:

    Heerlijk om zo je dag te beginnen, daar kan geen sportschool tegenop.

  • 01 November 2014 - 18:00

    Marian H :

    hier vandaag gefietst en zweten!

  • 02 November 2014 - 09:57

    Carola:

    Van harte gefeliciteerd met Wims verjaardag! We gaan het vanmiddag bij hem vieren. Maak je niet ongerust, ik zal jouw taken waarnemen. Eet ik jouw gebakje op... ;)

  • 03 November 2014 - 18:58

    Suzanne:

    Wat leuk geschreven, ik zie het helemaal voor me! Ik ben heel benieuwd naar je volgende berichten :-)

  • 04 November 2014 - 09:29

    Wian:

    Dag Corrie, wat leuk om zo je belevenissen te volgen. prachtig zo'n reis...Ik blijf je volgen :)

    groetjes Wian

  • 04 November 2014 - 09:36

    Iris Duikersloot:

    Hoi Corrie, ik heb de link van Wian gekregen...wat leuk om je reisverslagen te kunnen lezen! Dat blijf ik zeker doen! Geniet van je bijzondere reis!! Groetjes, Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Ghana 2014

Weerzien in House of Hope

Recente Reisverslagen:

19 November 2014

MIJN LAATSTE WEEK IN GHANA

15 November 2014

TERUG NAAR KLEDJO

15 November 2014

HET WAS MAAR EEN NACHTJE

15 November 2014

DININGROOM OF SLEEPINROOM

15 November 2014

VAREN MET DE VEERBOOT
corrie

Reizen en eventueel vrijwilligerswerk in het buitenland

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 49810

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2014 - 22 November 2014

Ghana 2014

15 Januari 2008 - 15 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: