HET WAS MAAR EEN NACHTJE - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu HET WAS MAAR EEN NACHTJE - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu

HET WAS MAAR EEN NACHTJE

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg corrie

15 November 2014 | Ghana, Kledjo

De veerboot onderbreekt zijn tocht een paar keer om in kleine plaatsjes wat af te leveren. Langs de groene kuststrook zie je de mensen naar het meer lopen. Visserschepen en netten zijn op de kant getrokken. Sommige passagiers stappen over in een smal bootje en er worden grote rollen met bijeen geknoopte rieten fuiken uitgeladen. Wat een leuk gezicht.
Het begint wat te waaien, maar dat is juist fijn. De zon kruipt af en toe achter een wolk. Zal er weer een regenbui komen? We zitten hier in elk geval droog en aan het eind van de avond zijn we in Yeji. Die harde houten bank was maar voor een nachtje….
Ik maak wat foto’s en als ik terug kom zwaait Hennie met een sleutel: “Gekregen van de kapitein. We zullen later dan verwacht aankomen en hij vindt dat we vanavond in een goed bed moeten liggen!”
We gaan meteen onze hut bekijken: twee bedden boven elkaar, een spaarlamp aan het plafond, een wastafel met stromend water en zelfs airco. Wat een luxe na die dining/sleepingroom. Ook al is ons verblijf hier maar kort, we maken er meteen gebruik van. Tot een uur of 12 kunnen we lekker liggen.
Om half 12 sta ik weer aan dek. De lichten van de haven van Yeji zijn al heel goed te zien. We zijn er bijna…denk ik. Het schip mindert vaart, het zoeklicht gaat aan. Dan begint het rondjes draaien. Eerst is Yeji voor ons, even later zie ik de lantaarns achter, nu eens links, dan weer rechts. Het schip manouvreert langs dode donkere bomen die in het water staan. Witte vogels vliegen verschrikt weg. Rondjes draaien. Eerst met het vliegtuig, nu met de veerboot. Dan valt de motor stil en wordt het schip aan een van die dode bomen vastgemaakt. Af en toe klinkt er wat geluid uit de machinekamer, zonder het gewenste resultaat. We gaan maar weer naar bed. Voor nog een nachtje.
Als ik om half 6 weer aan de railing sta ligt het schip nog op dezelfde plek. Dan komt er een tweede ferry aanvaren. Die gaat langszij liggen en de ferries worden aan elkaar vastgemaakt. Onze kapitein stapt over. Het gaat vaak niet goed met twee kapiteins op een schip maar nu gelukkig wel. Even later ( nou ja, even…) meren we af in Yeji. Onze cruise zit er na 38 uur varen op.

• 16 November 2014 - 11:25

Marijke:

Eigenlijk een heerlijk tempo. Je ziet vanzelf wanneer je er bent..Voorbeeld voor Nederland?

• 17 November 2014 - 12:07

Iris Duikersloot:

Och....wat een boottocht zeg! 38 uur!! Dat is wel erg lang:-). Wat een andere wereld he?!
    Geniet van jullie belevenissen!!

• 19 November 2014 - 10:16

Marian H:

Hoi Corrie, wie had gedacht dat je een cruise ging maken? Dank je voor je mooie verhalen. Laat alles op je af komen en geniet! Groet Marian H