ALLES VERANDERT - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu ALLES VERANDERT - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu

ALLES VERANDERT

Door: corrie

Blijf op de hoogte en volg corrie

30 Oktober 2014 | Ghana, Kledjo


Op de dag van aankomst rijden we het laatste stukje naar HOH met een taxi. Inplaats van een vrij smalle weg met hobbels is er nu een brede, effen weg. Ik herken een aantal huizen, maar er zijn ook nieuwe bijgekomen. We r ijden zomaar de ingang naar het centrum voorbij. De gebouwen hebben zich verstopt achter een muur van hoog opschietend groen gewas. Het toegangspad is bedekt met gras en hier en daar is een regenplas.
Nieuw voor mij is een groot gebouw (twee verdiepingen), waar nu de meisjes gehuisvest zijn. Op de eerste verdieping zijn ruimtes voor gasten. Rondom is een brede, overdekte galerij. Wat een prachtig uitzicht! Overal groen en in de verte rondom blauwe heuvels. Het is puur genieten! Al dat mooie frisse groen is te danken aan de regen die af en toe met bakken uit de lucht komt vallen. Nee, je hoeft me niet te beklagen hoor omdat nu in Holland de zon schijnt. Dat doet ie hier ook, ik ben soms blij als het bewolkt is…
Nog een verandering: in het nieuwe gebouw zijn douches en toiletten op elke verdieping. Weliswaar koude douches, waar soms geen water uit komt, maar toch! En toiletten met doorspoeling. Wij hebben elk een eigen toilet. Wat een verschil met die ouwe poepdoos van zes jaar geleden…

Ik maak kennis met een nieuwe ‘moeder: ‘ Foustin is haar naam. Ze is hier nog geen jaar. Haar voorgangster heb ik niet ontmoet. Moeder Gladys was er toen ik drie jaar geleden in Ghana was, maar de meeste herinnering heb ik aan Liesbeth.
Foustin is een kleine tengere vrouw, die de wind er onder heeft. Ik zie haar niet zoveel met de kinderen, maar ‘s morgens om een uur of vijf hoor ik haar stem al.
Ze is afkomstig van een boerderij en dat is te zien. Op verschillende plekken van het terrein zijn groententuintjes ontstaan: mais, yam en struiken met voor mij onbekende vruchten. Die ik soms weer tegen kom in de soep.
Ook nieuw zijn de schommels en er is zelfs een blauwe kliko! Het terrein ziet er veel schoner uit dan de vorige keren
Lucy, de kokkin, is helaas vertrokken. Het was voor de organisatie niet eenvoudig een vervangster te vinden. Maar het is gelukt!. Judy, de keukenassistente is nu bevorderd tot kokkin. Wat het koken betreft: een goede keus, het eten is verrukkelijk!
De kinderen zijn veranderd en ook weer niet. Ze zijn enorm gegroeid. De oudsten zijn al echte mannen en vrouwen. Over niet al te lange tijd zullen ze het weeshuis verlaten. Het is prachtig om te zien hoe ze zich ontwikkelen. Over sommigen hadden Hennie en ik grote zorgen, maar wat worden het mooie mensen! Er zijn een aantal nieuwelingen. Lastig hoor om die namen en gezichten uit elkaar te houden.
Toen we voor de eerste keer in HOH kwamen waren er gezamenlijke maaltijden. Allemaal aan tafel en voor en na het eten samen een liedje zingen. Liesbeth hield daar streng de hand aan. Nu loopt iedereen met zijn eigen etensbordje en de een zit hier en de ander daar. Jammer…
De avondsluiting wordt verzorgd door Bless. Hij is de oudste en ik vind het opmerkelijk dat alle kinderen, groot en klein, naar hem luistern. Meestal bestaat zo’n ‘devoting’ uit zingen, bidden, Bijbelteksten opzeggen of een kleine overdenking. Iedereen doet mee. Wat ik mis is het enthousiaste zingen, de vrolijke liedjes. En van het gesproken woord versta ik nauwelijks iets.
Ach ja, alles verandert. En dat is maar goed ook!

  • 30 Oktober 2014 - 21:49

    Irma:

    Ach ja, alles verandert. Goed om te horen dat het in Ghana niet anders is. Geniet lekker van alles daar!

  • 30 Oktober 2014 - 22:03

    Tanja Wiegersma:

    Dag Corrie, Lees toch vooral positieve ontwikkelingen met groei en bloei. Kinderen leren stapje voor stapje volwassener te worden. Toch snap ik heel goed je teleurstelling rondom het samen eten en samen zingend afsluiten van de maaltijd. Misschien kun je uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn als mensen niet met regelmaat contacten onderhouden vanuit een sociaal netwerk, zich terugtrekken of denken zich te kunnen profileren?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

Ghana 2014

Weerzien in House of Hope

Recente Reisverslagen:

19 November 2014

MIJN LAATSTE WEEK IN GHANA

15 November 2014

TERUG NAAR KLEDJO

15 November 2014

HET WAS MAAR EEN NACHTJE

15 November 2014

DININGROOM OF SLEEPINROOM

15 November 2014

VAREN MET DE VEERBOOT
corrie

Reizen en eventueel vrijwilligerswerk in het buitenland

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 49796

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2014 - 22 November 2014

Ghana 2014

15 Januari 2008 - 15 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: