KIMONO’S EN AFRICA DRESS - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu KIMONO’S EN AFRICA DRESS - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu

KIMONO’S EN AFRICA DRESS

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg corrie

08 November 2014 | Ghana, Kledjo

Het is een genot om de elektrische naaimachine weer te horen. Dat was een paar dagen geleden wel anders. De twee handmachines hadden het allebei opgegeven. En toen ’s morgens vroeg de elektriciteit uitviel werd het stil in Hennie’s atelier. En dat terwijl er nog zoveel te doen is…
Sinds een paar jaar maakt Hennie voor en met de (grotere) kinderen een nieuwe outfit voor de kerst. Geweldig, omdat zij zelden of nooit echt nieuwe kleren krijgen.
In Ghana zie je de mooiste stoffen. Op de markt, in kleine winkels, op straat en vooral in de kerk of als er een feest is. Africa dress: kleurrijk en met zwier gedragen. Wat leuk dat zo traditie en moderne tijd hand in hand gaan.
Behalve de kleren voor de kinderen worden er ook Kimono’s gemaakt. Op bestelling. Vorig jaar mee begonnen en dit jaar een bestelling van 9 stuks. Ook in mijn kast hangt zo’n fleurige ochtend jas. Made by Akpene. De kinderen ( en niet alleen de meisjes) vinden het prachtig om samen met Hennie er een te maken. Daar komt bij dat de winst een beginkapitaal vormt voor nieuwe kleren voor het volgend jaar.
Onze slaapzaal is veranderd in een naaiatelier. Ik zeg: “ Hennie het is een illegaal atelier, met kinderarbeid en ik ben een slaaf. Kijk maar uit.” Hennie lacht eens. “ Kijk jij maar uit, straks vinden ze de kimono’s in jouw koffer en daar sta je dan op Schiphol…”
Maar voorlopig zit ik nog in HOH en doe allerlei kleine naaiklusjes: rijgen…en later die rijgdraad er weer uithalen, schooluniformen herstellen en soms wat kleding repareren. Terwijl Hennie met de nieuwe kleren bezig is. Maar ja die machines….
Gelukkig weet Beth dat een nieuwe buurman naaimachines repareert. Als hij ’s avonds komt, het is al donker, floept net de verlichting weer aan. Gelukkig, de elektrische kan weer gebruikt worden en een uurtje later de handmachines ook. Geweldig! Kosten: nul komma nul. “Dit is mijn bijdrage aan het Weeshuis.” Wat een buurman!
We gaan naar Hohoe om stoffen uit te zoeken. Eerst moeten de kimono’s klaar en voor de eerste vier pakken voor de grote jongens heeft Hennie vorig jaar stof gekocht in Kenia (made in Ghana). De jongens vinden de stof prachtig.
IHennie weet precies waar ze moet zijn. Ze wordt enthousiast begroot door de verkopers. Ze is een vaste klant. Garen, ritsen, knopen, voeringstof, vanalles wordt ingekocht. Alles is hier heel goedkoop.
Wat een keus aan prachtige stoffen, ik zou het echt niet weten. Hennie gelukkig wel. Dan naar de markt. Ook hier weer talrijke kramen met veel Afrikaanse stoffen, of stoffen voor schooluniformen, voor in de kerk. Hennie wordt hartelijk begroet (en ik ook hoor, “welcome”).
Na schooltijd melden de eerste ‘sewers’ zich en even later wordt er druk gewerkt Ik hou me dan vaak met de kleintjes bezig. Spelletjes, voorlezen, kletsen.
Wat zijn ze trots als er een kimono klaar is: 100 cedi verdiend en een foto op de site. Ook de jongenspakken komen langzaam maar zeker klaar. Ondanks de regelmatige stroomuitval en de tegenwerkende machines. Je moet die glundere gezichten zien bij het passen…apetrots en dankbaar!
Voor Hennie is het hard werken om deze week dit karwei af te krijgen. Volgende week gaan we een paar dagen op reis en dan komt er niks van. Daarna nog wat kleding voor een paar meisjes. Voor je het weet is het kerst. Dan wil iedereen mooi zijn. En dat zullen ze zijn, reken daar maar op! Een fleurig kerstfeest gewenst!

• 09 November 2014 - 17:12

Marian H:

hoi Corrie, ben je mooie verhalen aan het verzamelen voor een boek? Mooi hoe je per thema stukjes schrijft, geeft een inkijkje. Bedankt

• 09 November 2014 - 19:23

Christiana:

Die kleine kinderen, groeien jullie boven je hoofd.

• 10 November 2014 - 10:47

Iris Duikersloot:

Wat een belevenissen daar! En wat prachtig geschreven:-). Ik lees alles met heel veel plezier! Geniet er van daar!

• 12 November 2014 - 21:41

Mark:

Wat schrijf je toch leuke stukjes. Geen spijt dat je gegaan bent als ik het zo lees.