Het ziekenhuis deel 2 - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu Het ziekenhuis deel 2 - Reisverslag uit Kledjo, Ghana van corrie Steenbergen - WaarBenJij.nu

Het ziekenhuis deel 2

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg corrie

07 Januari 2011 | Ghana, Kledjo



Toen ik gisteren op weg was naar de taxi ben ik gevallen. Midden in Kledjo. Verzwikte mijn enkel. “Sorry, sorry” zegt Lucy en ze slaat al het rode stof van mijn kleren. De pijn zakt en ik besluit door te gaan. Een beetje gehandicapt, maar dat past wel bij een ziekenhuis.
Op het ziekenhuisterrein verkoopt men zakjes gekoeld water. Prima voor mijn voet, want die doet flink zeer. Thuis gekomen trek ik de elastische kous van Wim aan en doe het rustig aan. Lopen is pijnlijk.
Iedereen is zeer meelevend: “Sorry, Sorry.”
Gelukkig gaat het vandaag beter. Ik vertrek met Lucy en Kofi naar het ziekenhuis. We passeren de plek waar ik gevallen ben. Ik zeg: “Als het weer gebeurt moet je me dragen, net als de baby!” Daar moeten ze erg om lachen. Alle baby’s en peuters worden in een doek op moeders rug gedragen. Heel efficiënt. Moeder buigt zich in een hoek van 90 graden, het kind legt ze op haar rug, benen gespreid en armpjes omhoog. Dan gaat de doek er op een speciale manier omheen. Ik denk dat ze geen draagdoek hebben in mijn maat…

De wachtkamer zit weer vol, maar Lucy wijst mij een plekje dichtbij de dokterskamer. Er waait een heerlijk windje en er is genoeg te zien. Taxi’s rijden af en aan. De meeste mensen hebben traditionele kleding aan. Vooral de vrouwen. Er loopt iemand met een chromen 4-poot, mannen met houten stokjes zo uit de bush en iemand heeft een gebogen pvc-pijp als wandelstok.
Regelmatig wordt een patient met een barrel van een rolstoel vervoerd. Uit een taxi wordt een dikke vrouw gehesen. Twee man personeel staat al klaar met een rammelende brancard. Het vrachtje wordt toegedekt met een roze laken en via de administratieruimte verdwijnt ze vervolgens in een van de gebouwen. Jammer, we hadden net wat te zien…


Lucy heeft voor ons alle drie een oliebol gekocht. Dat is geen overblijvertje van de jaarwisseling, je kan ze hier het hele jaar door kopen.
“De dokter is er nog niet” laat Lucy me van tijd tot tijd weten. Ik was er al bang voor. “Maar ze komt!” probeert Lucy me te bemoedigen.
Als ze bij iemand de papieren afgeeft worden we weer naar het lab gestuurd. Opnieuw prikken. Waarschijnlijk voor de sikkelcelanemie. De uitslag duurt een weekje, pas daarna kunnen we weer terecht bij de dokter. Dat is het einde van ons tweede ziekenhuisbezoek. Eind volgende week deel 3.

Lucy tracteert me op een maaltje banku. Net buiten de poort begint het stadsleven.. Winkeltjes en eettentjes. In een er van zitten Kofi en ik heerlijk te smikkelen van de banku. In tegenstelling tot gisteren kom ik nu volgegeten thuis. En Het is nog maar 12 uur De lunch staat op me te wachten…

  • 07 Januari 2011 - 09:43

    Mary:

    Wat een enorm geduld moeten jullie hebben met zo'n ziekenhuisbezoek. Maar jullie doen het toch maar! Petje af!
    Sterkte met je enkel Corrie!

  • 07 Januari 2011 - 11:31

    Marian H:

    Dag Corrie,
    heerlijk weer die verhalen van je....
    Je bent aardig aan het trainen in geduld lees ik.
    Gelukkig hou je je ogen open voor alle indrukken. voortaan ook opletten waar je je voeten neerzet;-) Rustig aan en beterschap vanuit een grijs en druilerig Zwolle. Groet Marian

  • 07 Januari 2011 - 12:27

    Annie S:

    Ja Corrie ik lees ook jou verhalen hoor.Je schrijft weerandere dingen dan Hennie en daardoor zijn we helemaal op de hoogte. Hartelijke groeten ook namens Arie.

  • 07 Januari 2011 - 13:07

    Irma Van D:

    zuster Cor, wat schrijf je toch weer boeiend! lieve groet uut Demter

  • 07 Januari 2011 - 15:45

    Marian Van Dijk:

    Dat zou ik wel willen zien ....... Corrie als een baby gedragen hihihihihi. Ik kijk uit naar deel 3. Enne .... wat zit er ook al weer in banku?
    Marian.

  • 07 Januari 2011 - 19:53

    Leen En Bernadette:

    Hallo Corrie.
    Leuk om jouw verslag even te lezen. Maar er ligt daar geen sneeuw, dus.....
    Maar fijn dat je daar ook oliebollen kan eten. Ik heb nog wat bewaard in de diepvries; dus als je terugkomt en je hebt nog zin, dan mag je ze hebben.
    We passen goed op jouw Wim en hebben hem nog even geholpen met de computer toen hij een verslagje naar jou aan het typen was. Hij was het ineens kwijt en dat kan natuurlijk niet: dus het kwam weer in orde.
    Die vriend van ons die ook in Ghana zit, is in Damongo, dat ligt geloof ik in het noorden.
    Corrie, geniet nog maar even en hartelijke groeten van je buren uit Zwolle.
    Leen en Bernadette Winkelman.

  • 08 Januari 2011 - 09:15

    Christiana:

    Klaagneigingen als hier een dokter mij een half uur laat wachten, heb ik niet meer. Het blijft het super boeiend om op papier met jullie mee te reizen. Ik ben geen deskundige, maar houd de kous van Wim maar om je voet, geeft ook zo'n dichtbij gevoel naar Wim toe. De sneeuw en ijs zijn weg, en ik zie hier al knoppen in de bomen.
    Geniet van de baku. groetjes.

  • 08 Januari 2011 - 18:46

    Mark:

    Veel beterschap gewenst met je enkel. Ik hoop dat het meevalt. Hier gaat het best. Vandaag samen een dagje Amsterdam gedaan met het Allard Pierson museum (archeologie). Het is een graad of 10 en alle sneeuw is, eindelijk, verdwenen.

    groet, Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kledjo

corrie

Reizen en eventueel vrijwilligerswerk in het buitenland

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 50036

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2014 - 22 November 2014

Ghana 2014

15 Januari 2008 - 15 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: